سه شنبه 29 اسفند 1402

اوقات شرعی

آمار بازدیدها

 امروز: 0 نفر
 دیروز: 0 نفر
 این ماه: 0 نفر
 امسال: 0 نفر
 کل: 780365 نفر

مدیر شعبه قائمشهر

 حسین کمالی

 


آدرس: قائمشهر - خیابان تهران بالاتر از شرکت نفت سابق.       42271075-42275008

 

 

مقدمه

آب الفبای زندگی است و از عناصر بقاء و دوام چرخش در کره زمین است. این ماده حیاتی در جهان معاصر با روند رو به افزایش از یک طرف و رشد مصارف کشاورزی، و در سایر بخش ها از سوی دیگر اهمیت بسیاری یافته و کمبود آن مشکلاتی را بوجود آورده است.

مدیریت منابع آب و اقدامات مورد نیاز در این زمینه در طول نیم قرن گذشته دچار تحولی شگرف شده است. شاید به جرأت بتوان گفت که در حدود پنجاه سال پیش موضوعی بنام مدیریت فراگیر آب وجود خارجی نداشته و سیستم های بهره برداری از منابع آب عموماً متکی بر اقداماتی بود که معمولاً توسط خود مردم سازماندهی می شد و دخالت سیستماتیک و برنامه ریزی شده در منابع آب موضوعیت نداشت. افزایش جمعیت و صنعتی شدن و توسعه مناطق شهری و همچنین استفاده از انرژی آب، دخالت بشر در  چرخه آب را به ارمغان آورد. این دخالت پیشتر در جهت تغییر در توزیع زمانی منابع آب از نظر کمی محدود می شد، تا بدین وسیله انطباق نیازها با پتانسیل منابع آب فراهم گردد. بنابراین چنین نیازهایی منجر به ایجاد تأسیسات بر روی منابع آبهای سطحی گردید که مدیریت آب و سازماندهی را بدنبال داشت و بتدریج سیستم های نهادی جهت برنامه ریزی و مدیریت منابع آب و بهره برداری و توزیع عادلانه آب شکل گرفت.

 

موقعیت آب و خاک قائمشهر

در حوزه تحت پوشش امور بهره برداري و توزیع آب قائمشهر و سوادكوه داراي دو رودخانه تالار و سياهرود موجود مي باشد كه حدوداً 8500 هكتار از اراضي شاليزاري را در فصل زراعي مشروب مي نمايد رودخانه طالار سرشاخه متعددي دارد كه مرتفع ترين آن از ارتفاعات گدوك و فيروزكوه امتداد دارد كه آبدهي سالانه آن چشمگير نمي باشد .

كل اراضي آبي اين امور كه متشكل از اراضي بخش سوادكوه و 24 روستاي بابل و روستاي بخش مركزي و بخش كياكلا قائمشهر حدوداً  16500 هكتار بوده كه تامين آب 60 درصد ازاين اراضي از آبهاي سطحي رودخانه هاي فوق و 40 درصد ديگر آن از منابع آب زيرزميني تامين مي گردد . قابل ذكر است كه فقط 600 هكتار از اراضي ياد شده كه منابع تامين آب آن از مخزن سد برنجستانك مي باشد از آب مطمئن برخوردار بوده و مابقي در صورت تاخير نزولات جوي در زمان كاشت با مشكل جدي مواجه خواهند شد و در صورت در اختيار نداشتن چاه كمكي در معرض خطر هستند. اما  600 هكتاراز اراضي شرقي قائمشهر و جنوب شرقي آبخور رودخانه سياهرود مي باشد و مابقي اراضي از شرق تا شمال شرقي محدوده فوق از چاه تامين آب مي شوند .

 

منابع آبی مورد بهره برداری

منابع آبی شامل: سد مخزنی  رودخانه ها، چشمه سارها، آببندان ها و آب های زیرزمینی است:

وضعیت منابع آبی مورد بهره برداری

ردیف

نام منبع

تعداد

سطح

کل حجم آبگیری

M.C.M

سطح زیر کشت

1

سد مخزنی ( برنجستانک )

1

 

3.1

 

2

آب بندان

82

1614

31.44

4106

جمع

 

 

34.54

 

 

 

جدول پیش بینی مصرف آب در سال

سطحی

زیرزمینی

شرب

صنعت

پرورش ماهی

سایر

جمع

         

 

 

 

مدیریت توزیع و مبارزه با بحران کم آبی

1-بكارگيري مفيد و موثر دستگاههاي ماشین آلات سنگين جهت بازسازي اصولي و صحيح سردهنه هاي زراعي جهت بهره برداري بهينه از آبهاي سطحي.

2-نظارت در امر جلوگيري از تخليه زود هنگام منابع آب ذخيره شده .

3- درخواست از كشاورزان جهت آب تخت نمودن اراضي در موعد مقرر و آبگيري آببندانها .

4- توجيه همكاران و ارائه برنامه ريزي مدون و نظارت مستمر بر عملكردشان جهت تقسيم  و توزيع عادلانه آب بخصوص حضور مستمر و شبانه روزي پرسنل امور در امر توزيع  عادلانه آب .

5-توجيه نمودن مسئولين منطقه بخصوص بخشداريهاي و شوراهاي اسلامي بخش مركزي ، كياكلا  شيرگاه و سوادكوه و متعاقب آن توجيه ميرابهاي محلي معرفي شده به امور توسط شوراهاي اسلامي روستا و همكاري متقابل با آنها .

6-نوبت بندي آب فيمابين سردهنه هاي زراعي بالابند و پائين بند .

دلایل بروز بحران

1- تاخير زياد در امر بازسازي سردهنه هاي زراعي و آبگيري انهار

2- عدم ریزش نزولات جوي در سال گذشته كه عدم ذخيره آب در آببندانها، سد مخزني برنجستانك و دير آب تخت نمودن اراضي را به دنبال داشته است.

3- سنتي بودن اكثريت سردهنه هاي زراعي منشعب از رودخانه تالار و سياهرود و بخصوص برداشت هاي بي رويه مصالح رودخانه اي بصورت غير مجاز و گاهاً مجاز و افت شديد بستر معضلات فوق العاده حاده اين بخش بخصوص در رودخانه تالار .

4- عدم وجود چاههاي كمكي تامين آب زراعي در منطقه مركزي و جنوبي شهرستان و تمامي منطقه سوادكوه كه منحصراً آب مورد نياز را از طريق آبهاي سطحي تامين مينمايند از معضلات خاص منطقه بوده و وجود منابع ذخيره آب (سد مخزني) را ضروري مي نمايد.

5- عدم همكاري بعضي از شوراهاي اسلامي روستا در تعيين ميراب محلي براي همكاري با مامورين امور .

پيشنهادات و روشهای جلوگیری از بوجود آمدن بحران کم آبی

 

1- احداث سردهنه هاي مدرن و بتني بر روي انهار منشعب از رودخانه تالار و سياهرود و الخصوص تسريع در امر احداث سردهنه ها كه درمحدوده شكستگي و افت شديد بستر رودخانه قرار دارند هما نند سردهنه طولاندره ، آهنگرود ، و سعيد رود و شهرود و ..

2- تبليغات و توجيه مسئولين بخش هاي شوراهاي اسلامي جهت همكاري با امور علي الخصوص در امر تعيين آبيار محلي و معرفي به امور .

3- الزام پرورش دهندگان ماهي در آببندانها دال بر صيد ماهي حداكثر تا اواخر آذر ماه هر سال .

4- تامين اعتبار و اعزام دستگاههاي ماشین آلات سنگين جهت لايروبي انهار زراعي و احداث یا مرمت سردهنه ها حداكثر در بهمن ماه هر سال .

5- مكاتبات با دستگاههاي قضائي و نيروي انتظامي دال بر همكاري بيشتر در امر جلوگيري ازبهره برداري غير مجازآب و بخصوص جمع آوري موتورپمپ هاي غير مجاز .

6 – تعیین الگوی کشت بر اساس میزان مصرف با توجه به شرایط آب و هوائی.

 

 

 

 

 

کلیه حقوق این پورتال متعلق به شرکت توزیع آب استان مازندران می باشد.