سه شنبه 29 اسفند 1402

اوقات شرعی

آمار بازدیدها

 امروز: 0 نفر
 دیروز: 0 نفر
 این ماه: 0 نفر
 امسال: 0 نفر
 کل: 780365 نفر

مدیر شعبه تنکابن

 دکترمحمد رستمی لامشکن

 

آدرس : تنکابن - میدان هفت تیر اول پل جانبازان .          54238145-54223010

مقدمه

آب در طبيعت به اشكال مختلف جريان دارد كه اين جريانها در نهايت به دو شكل كلي و اصلي منتهي مي شود كه يك حجمي از آن در سطح زمين جريان مي يابد و آبهاي سطحي را بوجود مي آورد و گروه ديگر وارد زمين شده و  منشاء تشكيل آبهاي زيرزميني مي گردد بنابراين علاوه بر آبهاي سطحي يكي از منابع آبها در طبيعت را آبهاي زيرزميني تشكيل داده كه از آن در زمينه هاي صنعت ، شرب و كشاورزي استفاده مينمايند.

منشاء كليه منابع آبي در طبيعت نزولات آسماني (باران و برف) است و رودخانه ها در واقع پلهاي ارتباطي بين مدخل (محل شكل گيري و پيدايش) و مخرج (محل تجمع ، درياها، باطلاقها و غيره) بوده است. حال بشرح رودخانه هاي موجود در منطقه از غرب به شرق و سپس در خصوص مكانيزم و عملكرد آنها و سطح اراضي زيركشت هر رودخانه و مديريت تامين و توزيع آنها مطالبي تقديم مي دارد.

 

موقعیت جغرافیایی شهرستان تنکان و رامسر:

شهرستانهاي تنكابن و رامسر در دامنه شمالي ، سلسله جبال البرز و در كنار درياي مازندران قرار گرفته و داراي  آب  و هواي مخصوص بخود يعني خزري مي باشد كه از مشخصات اقليمي مديترانه اي است كه داراي شرايط جوي اعتدال و ميزان قابل ملاحظه بارندگي ساليانه است كه به اينگونه شرايط آب و هوايي معتدله مي گويند.

 

موقعیت آب و خاک شهرستان تنکابن و رامسر :

در منطقه میزان بارش در اغلب ايستگاههاي باران سنجي بيش از يك متر و حداكثر به 1400 ميليمتر در سال مي رسد و در مناطق كوهپايـه اي مقدار نزولات جوي كمتر ولي برعكس در حاشيه دريا ميزان ياد شده بيشتر مي باشد و حداكثر بارندگي متعلق به ماههاي شهریور و مهر و آبان در درجه دوم اهميت قرار دارد و حداقل بارندگي اختصاص به ماه تير داشته و ماههاي خرداد و مرداد در مراحل بعدي قرار دارد و ساير ماهها داراي پراكندگي يكنواخت است .

با توجه  به وضعيت جغرافيايي منطقه و محدود بودن بين دو حد دريا و ارتفاعات البرز ( جنوب ) و مستور بودن بوسيله پوششهاي گياهي موجب شده كه ميزان رطوبت نسبي منطقه زياد و حداكثر به 100 درصد برسد. و از نظر باد هم ارتفاعات البرز داراي نقش هـدايتي ويژه در تنظيم باد و جهت كلي وزش آنها ميباشد كه بادهاي ساحلي و موسمي ناميده مي شوند.

 

 

 

 

 

کلیه حقوق این پورتال متعلق به شرکت توزیع آب استان مازندران می باشد.