سه شنبه 29 اسفند 1402

اوقات شرعی

آمار بازدیدها

 امروز: 0 نفر
 دیروز: 0 نفر
 این ماه: 0 نفر
 امسال: 0 نفر
 کل: 780365 نفر

مدیر شعبه آمل

سرپرست امور:   محمد رستگار

 

 



آدرس : آمل - خیابان شیخ فضل ا.. نوری روبروی 20 متری شاهد .         44266795-44278736


 

مقدمـه

 آب مايه حيات و الفباي آباداني است. در قرآن كريم در 77 سوره و بيش از 109 آيه راجع به اهميت و ارزش آب اشاره شده است يعني تقريباً به طور متوسط در هر سوره يك آيه در خصوص آب مطالبي را بيان فرموده است.

كشور ما بدليل آنكه از لحاظ پتانسيل منابع آبي جزو كشورهاي خشك و نيمه خشك به حساب مي آيد با متوسط 250 ميليمتر بارندگي در سال نياز مبرم دارد تا به شكل برنامه ريزي شده و اصولي از مجموع پتاسيل آبي موجود حداكثر استفاده را بنمايد .

استفاده از آب موجود با احداث سد و شبكه هاي آبياري زهكشي، صرفه جويي در مصرف آب و رعايت الگوي كشت و حفاظت و نگهداري صحيح و اصولي از تاسيسات آبي احداث شده از موارد بسيار مهمي است كه همه ما بويژه دست اندركاران بخش آب كشور بايستي به آن اهتمام داشته باشند .

استان مازندران كه در كشور بعنوان قطب كشاورزي لقب گرفته و در بخش صنعت سهم بسيار اندكي را بخود اختصاص داده است متاسفانه در بخش سرمايه گذاري آب نيز آنچنان كه شايسته بود مورد توجه قرار نگرفته است و نكته اسفبارتر آنكه شهرستان ‌آمل و دشت هراز كه حدود 50% اراضي آبي استان را بخود اختصاص داده است كمترين سهم را در برخورداري از اعتبارات پروژه هاي عمراني بخش آب دارد كه اميدواريم با پيگيري مسئولين و دست اندركاران محترم عمليات اجرايي احداث سد مناسب در دشت هراز هر چه زودتر آغاز شود.

موقعیت آب و خاک شهرستان آمل

مجموعاً در تمام سدهاي استان حدود 200 ميليون متر مكعب آب قابل ذخيره سازي است كه با توجه به وسعت استان و سطوح اراضي مستعد كشت اين ميزان حجم آب قابل ذخيره بسيار اندك مي باشد چرا كه نياز آبي حدود 10% اراضي را تامين مي كند .

- احداث سد انحرافي هزار سنگر آمل در سال 72 به اتمام رسيده و بدست رئيس جمهور وقت (آقاي هاشمي رفسنجاني) افتتاح گردید. اين سد داراي 5/6 كيلومتر كانال بتني ، 13 دريچه در كانال شرقي ، 5 دريچه در كانال غربي، 7 دريچه در محل سد و چهار رگلاتور براي تنظيم آب در كانال شرقي مي باشد.  كمترين ظرفيت دريچه ها 1 متر مكعب در ثانيه و بيشترين آن 6 متر مكعب در ثانيه مي باشد. حدود 7000 هكتار از اراضي پايين دست سد انحرافي از طريق دريچه هاي احداثي در كانالهاي سد آبگيري مي شوند و مابقي اراضي كه حدود 50% را شامل مي شود از طريق سردهنه هاي سنتي كه در پايين دست سد انحرافي قرار دارند آبياري مي گردند و به جهت وقوع سيلاب سردهنه ها به صورت مكرر تخريب شده و همه ساله براي بازسازي مجدد آن با مشكلات فراوان و هزينه گزاف مواجه هستيم.

 

منابع آبی مورد بهره برداری شهرستان آمل

منابع آبی شامل: سد انحرافی  و  رودخانه ها، چشمه سارها، آببندان ها و آب های زیرزمینی است

وضعیت منابع آبی مورد بهره برداری

ردیف

نام منبع

تعداد

سطح

کل حجم آبگیری

M.C.M

سطح زیر کشت

1

سد انحرافی هزارسنگر

1

 

 

 

2

آب بندان

24

281

6.98

1500

جمع

 

 

6.98

 

 

جدول پیش بینی مصرف آب در سال

سطحی

زیرزمینی

شرب

صنعت

پرورش ماهی

سایر

جمع

       

 

   

 

دلایل بروز بحران

1 - عدم احداث سد مخزني.

2 – اجرا نشدن شبكه آبياري و زهكشي به منظور تسهيل در امر آبرساني.

3 –آب تخت نمودن همزمان اراضي زراعي .

4 – مسدود بودن حريم و بستر انهار زراعي و تجاوز به حریم رودخانه ها .

5- نبود آببندان در مناطق آلش رود و گرمرود .

6 – وجود  سردهنه هاي سنتی .

مدیریت توزیع آب و مبارزه با بحران کم آبی

سد انحرافي هزار سنگر شامل موضوع تنظيم و توزيع آب كشاورزي در دشت هراز كه حدود 50% اراضي شاليزاري استان را تشكيل ميدهد بدليل عدم احداث سد مخزني و شبكه آبياري و زهكشي ، بسيار مهم و حساس مي باشد .  به همين منظور اين امور با لطف خداوند متعال و با برنامه ريزي اصولي و تلاش شبانه روزي همه همكاران فعال و سختكوش ، تمام توان خود را صرف خدمات رساني بموقع به زارعين محترم منطقه نموده كه بصورت مختصر عملكرد در بخشهاي بازسازي و آبگيري سردهنه هاي زراعي ، تعمير و نگهداري دريچه ها و رگلارتورهاي سد هزار سنگر و اجراي برنامه هاي تنظيم و توزيع آب كشاورزي بويژه اجراي برنامه ضربتي نوبت بندي بين آمل ، محمودآباد و بابل ، بابلسر بوده است .

پيشنهادها و روشهاي جلوگيري از بوجود آمدن بحران كم آبي

1 - انجام كارهاي فرهنكي در راستاي قبول مسئوليت توسط بهره برداران از تاسيسات آبي و به باور رساندن اينكه آنان صاحبان اصلي تاسيسات احداثي می باشند .

2 - ايجاد تشكل هاي بهره برداري آب بران .

3 - تحويل حجمي آب به نماينده تشكل ها به منظور صرفه جويي در مصرف آب و بالا بردن ارزش آب در جامعه .

4-  حفاظت و نگهداري صحيح از تاسيسات آبي احداث شده .

5 -  احداث سد مخزني و پيگيري جدي براي اجرايي شدن سد .

6 – اجرا نمودن شبكه آبياري و زهكشي به منظور تسهيل در امر آبرساني و خارج نمودن آب مازاد جهت بهسازي خاك و انجام كشت دوم .

7 – تشويق كشاورزان براي آب تخت اراضي قبل از فصل زراعي .

8 – بازگشايي حريم و بستر انهار زراعي و جلوگيري از تجاوز .

9 – احداث سردهنه هاي بتني بمنظور آبگيري و تقسيم آب كشاورزي .

کلیه حقوق این پورتال متعلق به شرکت توزیع آب استان مازندران می باشد.